CTS GROUP Blog

Update 11/4/2019

De EU-leiders zijn het gisteravond na een extra lang overleg eens geworden: de brexitdatum wordt uitgesteld tot 31 oktober 2019. Eerder werd de brexit al uitgesteld naar 12 april, maar de Britse premier May kreeg voor deze datum de neuzen in haar parlement niet dezelfde kant op en vroeg om langer uitstel. Met deze beslissing wordt voorkomen dat het Verenigd Koninkrijk de EU zonder deal verlaat. Dit no-deal scenario zou een grote impact hebben zakendoen met en het transport van en naar het VK.

De uiterste brexitdatum is op 31 oktober gezet, omdat Europese Commissie op 1 november aantreedt. May heeft echter aangegeven niet tot deze datum willen wachten met uittreden. Mocht zij eerder dan 31 oktober de brexitdeal door haar parlement krijgen, dan kan het VK de EU eerder verlaten. Is dit nog niet voor 23 mei gebeurd, dan moeten de Britten wel meedoen met de Europese Verkiezingen. Kiezen de Britten ervoor om dit niet te doen, dan moeten ze op 1 juni alsnog de EU verlaten.

Update 10/4/2019

De brexitdatum van 12 april nadert. Gisteren was de Britse premier May in Berlijn en Frankrijk om met EU-leiders te praten over de brexit. May heeft wederom een verzoek tot uitstel van de brexit ingediend. Graag zou ze tot 30 juni de tijd willen om met haar parlement tot een overeenkomst te komen. Vandaag mogen de EU-lidstaten hier hun stem over uitbrengen. Stemt een land tegen, dan verlaat het VK de EU hoogst waarschijnlijk op 12 april zonder deal.

Een no-deal brexit 
Het no-deal scenario heeft grote gevolgen voor het transport van en naar het Verenigd Koninkrijk. Bij CTS GROUP zijn we voorbereid om ook bij dit scenario uw vervoer te verzorgen. In dit document leest u belangrijke informatie over import en export bij het no-deal scenario.

Update 22/3/2019

Het Verenigd Koninkrijk verlaat de Europese Unie nog niet op 29 maart. Gisteren stemden alle Europese regeringsleiders voor het uitstellen van de brexit. Wel is het uitstel korter dan May had aangevraagd. In plaats van 30 juni is de uiterste brexitdatum gesteld op 22 mei. Het Britse parlement stemde vorige week al voor uitstel van de brexit.

Wat nu?
De EU is bereid de datum van de brexit uit te stellen tot 22 mei, mits het Britse Lagerhuis volgende week wél akkoord gaat met de huidige brexitdeal. Wordt deze net als bij de vorige twee stemmingen weggestemd, dan geldt het uitstel tot 12 april. De reden hiervoor is het feit dat 12 april de laatste dag is voor een land om mee te doen aan de Europese verkiezingen die van 23 t/m 26 mei worden gehouden. De Britten moeten dan dus besluiten of ze zich aanmelden voor deze verkiezingen.
Het eerdere verzoek van de Britse premier May was uitstel van de brexit tot 30 juni. Langer uitstel is volgens haar niet zinvol. Deze datum was voor de Europese regeringsleiders echter ondenkbaar, omdat May heeft aangegeven onder geen beding mee te willen doen aan de Europese verkiezingen.

No-deal brexit nog niet uit de lucht
Hoewel de brexitdatum is uitgesteld, is er nog steeds een grote kans op een no-deal brexit. Alle opties zijn op het moment nog mogelijk. De bal ligt nu bij de Britse regering. Deze heeft volgende week, wanneer zij opnieuw gaat stemmen over de brexitdeal, de keuze: wel een deal, geen deal, langer uitstel en zelfs het annuleren van de brexit. De verdeeldheid in het Britse parlement is echter nog steeds groot en de vraag is of er wel een akkoord bereikt gaat worden. May heeft aangegeven liever zonder deal de EU te verlaten dan de brexit heel lang uit te stellen. EU-president Tusk zei gister dat ook de Europese Unie zich blijft voorbereiden op een no-deal brexit. De Europese landen willen niet opnieuw onderhandelen over het terugtredingsakkoord.

Weten hoe je je kunt voorbereiden op het no-deal scenario? Raadpleeg onze brexit-FAQ’s!

Update 18/3/2019

Oorspronkelijk zouden de Britten op 29 maart 23.00 uur Britse tijd de Europese Unie verlaten. Maar omdat er nog geen deal is gesloten en de Britten de EU ook niet willen verlaten zonder deal, wil Londen meer tijd. Dit is mogelijk, mits alle regeringsleiders van de EU unaniem instemmen met dit verzoek.

Op 21 maart vindt een nieuwe EU-top plaats in Brussel. May hoopt voor deze datum alsnog een meerderheid in haar parlement te vinden voor haar deal. Hierover zal het Britse parlement aanstaande woensdag stemmen. Mocht de deal goedgekeurd worden, dan wil May de EU vragen om een kortdurend uitstel van de brexit tot 30 juni. Wordt er geen meerderheid worden gevonden, dan zal de premier naar Brussel gaan met het verzoek tot langdurend uitstel. De Britten zullen wel meedoen aan de verkiezingen van het Europees Parlement, die gepland staan in mei.

Update 14/3/2019

Ook het ‘no deal’ scenario is door het Britse parlement weggestemd. Gister stemden 278 leden voor dit scenario, 321 parlementsleden waren tegen. De Britten willen de EU dus niet zonder deal verlaten, maar accepteren ook de huidige afspraken niet. Er zal een nieuwe deal moeten komen.

Het maken van nieuwe afspraken gaat veel tijd kosten en het is nog maar de vraag of dit in twee weken haalbaar is. Daarom zullen de Britse parlementariërs vandaag wederom hun stem uit moeten brengen. Dit keer gaat de stemming over het uitstellen van de brexitdatum.

Mocht er geen uitstel komen én er geen deal zijn gemaakt op het moment dat de brexit officieel van kracht wordt, dan zal alsnog het ‘no deal’ scenario in werking treden.

Update 13/3/2019

Inmiddels zijn we 16 dagen verwijderd van de officiële brexitdatum. Gisteravond werd er in het Britse parlement opnieuw gestemd over de brexitdeal. Wederom kwam deze er niet doorheen. Het verschil was wel kleiner. In plaats van de eerdere kloof van 230 stemmen, werd het voorstel nu verworpen met 149 stemmen. Vandaag wordt er over het ‘no deal’ scenario gestemd, waarbij de Britse parlementariërs mogen aangeven of ze de EU zonder deal zouden willen verlaten. De verwachtingen zijn echter dat hier geen meerderheid voor zal zijn. Wanneer dit inderdaad het geval is wordt er morgen weer gestemd. Dit keer over het uitstellen van de brexit. Willen de Britten dat wel en zo ja, hoe lang zou de Britse uittreding dan uitgesteld moeten worden?

Stiptheidsacties Frankrijk

Ondertussen is het ook op het Europese vaste onrustig. Franse douaniers in Calais en Duinkerken houden op dit moment grote stiptheidsacties. De douaniers willen hiermee aandacht vragen voor de gevolgen van de brexit en de hoge werkdruk. Als gevolg van deze acties kunnen er lange files ontstaan voor de toegangswegen naar de veerboten, de tunnel naar Engeland en andersom. Naar verwachting kunnen de acties duren tot 30 maart.

Update 25/2/2019

De stemming over de brexitdeal in het Britse Lagerhuis is gisteren uitgesteld tot 12 maart. Theresa May zegt meer tijd nodig te hebben voor de vernieuwde versie waar haar parlement wel akkoord mee zou gaan. Daarnaast gaan er geruchten dat May de brexit twee maanden uit wil stellen, zodat ze meer tijd heeft om goede afspraken te maken. De EU heeft echter aangegeven deze verlenging te kort te vinden en zou er, als er dan toch verlengd wordt, liever nog twee jaar extra de tijd voor willen nemen om verdere afspraken te maken met het Verenigd Koninkrijk.

Het grote struikelblok in de brexitonderhandelingen is de backstop.

Wat is de backstop?
Tijdens het Goedevrijdagakkoord dat op 10 april 1998 werd getekend is afgesproken dat er nooit meer een harde grens zal komen tussen Ierland en Noord-Ierland. Aanleiding hiervoor was het jarenlange etnisch-nationalistische conflict in Noord-Ierland. Op het moment dat de brexit van kracht wordt en het VK de EU verlaat, zal er echter wel een grens moeten komen tussen het Ierland en Noord-Ierland. De backstop is een soort verzekering, dat als de onderhandelingen over hoe deze grens wordt vormgegeven mislukken, er in ieder geval geen harde grens zal gaan gelden. De grens blijft dan zoals deze nu is. Het gevaar dan is echter dat Ierland een soort achterdeur wordt, waarbij er bijvoorbeeld goederen via Noord-Ierland en Ierland in het vrije verkeer van de EU terechtkomen. Daarom wil de EU dat het VK in dit geval nog steeds aan de regels van de EU moeten blijven voldoen, maar het VK heeft geen invloed meer op de regelgeving. En dat is precies waar het in het Britse parlement op stukloopt, want de voorstanders van de brexit willen zich juist niet meer aan de regels van de EU hoeven houden.

Meer over de backstop lees je hier.

Update 15/2/2019

Het no-deal scenario is weer een stapje dichterbij gekomen. Gisteren heeft de Britse premier May wederom een nederlaag geleden in het Lagerhuis. Haar brexitmotie werd met ruime meerderheid weggestemd. May’s collega’s lijken geen vertrouwen te hebben in de koers die zij vaart.

Lange tijd leek het Verenigd Koninkrijk niet goed voorbereid te zijn op de mogelijke gevolgen van de brexit. Het blijkt echter dat het land al veel stappen gemaakt heeft. Ook is de Britse overheid ook begonnen aan een informatiecampagne. Zo werd er vorige week een brief verstuurd naar alle Europese organisaties die bij het VK bekend zijn. In deze brief werd ook vermeld dat er versoepelde aangifteprocedures gaan gelden voor import naar het VK. De brief lees je hier.

Ondertussen is in Nederland een ludieke aandachtsactie opgezet. Minister Blok plaatste een foto op zijn Twitter, waarbij er een ‘brexitmonster’ op zijn bureau ligt. De boodschap luidt: zorg ervoor dat het ‘brexitmoster’ u niet in de weg ligt. Nog steeds zijn er namelijk genoeg bedrijven die niet voorbereid zijn op de gevolgen van de brexit. De actie werd overgenomen door meerdere media.

Update 30/1/2019

May presenteerde gisteren Plan B, een aanvulling op de eerdere brexit-deal, aan het Britse parlement. Hoewel ze eerder aangaf niet aan de afspraken over de Ierse backstop te willen komen, heeft zij nu ‘amendement N’ op tafel gelegd. Dit voorstel roept op tot het zoeken naar alternatieven voor de Ierse noodoplossing. Het Britse parlement stemde met een kleine meerderheid voor dit amendement. Dit houdt in dat May nu opnieuw naar Noord-Ierland en Brussel afreist om te onderhandelen over de mogelijkheden. Ze staat voor een flinke taak, want de EU gaf eerder aan niet te zullen buigen. Ondertussen is ook een motie aangenomen dat een no-deal scenario uitsluit. Concrete plannen liggen hiervoor echter nog niet op tafel. To be continued…

Update 28/1/2019

De Nederlandse overheid is vandaag een informatiecampagne gestart om het MBK aan te sporen zich nu echt voor te bereiden op de brexit. Uit een eerdere enquête bleek namelijk dat ruim een derde van de 35.000 bedrijven die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk nog niet klaar zijn voor de gevolgen van de brexit.

Ondertussen is de Britse premier May in gesprek met Brussel voor een nieuwe deal die wel door haar parlement goedgekeurd kan worden. In de wandelgangen klinkt het geluid dat zij het niet tot een ‘no-deal’ scenario zal laten komen, maar officieel heeft May zich hier nog niet over uitgelaten.

 

Het CTS GROUP Brexitloket

Het is belangrijk dat je nu in actie komt. Voor jouw eerste vragen over de brexit en de consequenties die de brexit voor jou kan hebben, hebben wij een speciale FAQ-categorie gemaakt. Deze vind je hier. Heb nog andere vragen? Aarzel niet en neem contact met ons op via ons speciale brexit e-mailadres: brexit@ctsgroup.nl. Wij zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Update 17/1/2019

Theresa May heeft de vertrouwensstemming in het Britse parlement overleefd en kan aan de slag met het bepalen van nieuwe voorwaarden voor de brexit. Hiervoor gaat ze in gesprek met diverse partijen uit het Britse parlement. Maandag moet het nieuwe pakket voorgelegd worden aan het parlement.

Update 16/1/2019

Gisteren werd er in het Britse parlement gestemd over de brexit-deal. De deal werd met een grote meerderheid weggestemd. Daar bleef het echter niet bij. Ook werd er een motie van wantrouwen tegen het kabinet van May ingediend. Hierover wordt vanavond, 20.00u Nederlandse tijd, gestemd.

Met het afwijzen van de deal blijven de gevolgen van de brexit onduidelijk. De Britse premier May heeft nog drie werkdagen om nieuwe voorwaarden op te stellen. Hiervoor zal ze in gesprek gaan met het Britse parlement, maar ook zal ze opnieuw naar Brussel afreizen om met de EU te onderhandelen. Eerder gaf deze echter aan niet nog meer water bij de wijn te kunnen doen.

TLN, de brancheorganisatie van de Transport en Logistiek, is zeer teleurgesteld over de uitkomst van de stemming. ‘Dramatisch’, zegt Elmer de Bruin, Brexit-specialist van Transport en Logistiek Nederland. ‘De Britten snijden hiermee allereerst zichzelf in de vingers, maar ook hun belangrijkste handelspartners: de rest van Europa.’ De Nederlandse transport- en logistieksector krijgt volgens De Bruin met grote problemen te maken, bij een no deal. Lees het hele TLN-artikel hier.

En nu?

Hoewel er maandag 21 januari hopelijk meer duidelijkheid is, blijft de situatie vooralsnog onzeker. Het advies is blijft: bereid je voor op een no-deal scenario en onderneem nu vast stappen om de effecten van een harde brexit te beperken. Bij CTS GROUP zijn we er klaar voor, maar ook is het belangrijk dat jij als ondernemer in actie komt! Wat je precies kunt doen lees je verderop in deze blog.

Update 7/1/2019

Na twee jaar onderhandelen ligt er een deal op tafel over de voorwaarden van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. De Britse premier Theresa May kreeg echter nog niet voldoende steun bij het Britse parlement en heeft een stemming uitgesteld naar de week van 14 januari 2019. Vandaag begon het Verenigd Koninkrijk met een oefening voor het ‘no-deal scenario’, waarbij een stoet met 87 vrachtwagens van het vliegveld Manston Airport in Kent naar Dover reed. Dit is het belangrijkste verbindingspunt met het Europese vasteland. Op deze manier wil het land bekijken wat de effecten zijn wanneer er geen overeenkomst wordt bereikt over de voorwaarden van de brexit.

Blog 2. Palletvervoer na de brexit: onderneem nu actie

Het is waarschijnlijk de meest besproken datum van de afgelopen tijd: 29 maart 2019. Op deze datum verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie en is de brexit definitief een feit. De voorwaarden van de brexit en daarmee ook de precieze consequenties zijn echter nog niet bekend. Wordt het een harde of een zachte brexit? Is er wel of geen overgangsperiode? Het zijn vragen die niemand nog kan beantwoorden. Om als ondernemer ook na 29 maart nog handel te kunnen drijven met het Verenigd Koninkrijk is het belangrijk nu al in actie te komen en de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen. Wat je kunt doen? Je leest het in deze blog.

 

brexit

Gevolgen van de brexit

De brexit-onderhandelingen zijn op het moment nog in volle gang. Wanneer er voor 29 maart nog geen akkoord wordt bereikt, is een harde brexit onvermijdelijk. In dit geval valt alle handel tussen het VK en de EU onder de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Dit houdt in dat er weer importtarieven en douanecontroles aan de grens worden ingevoerd, wat onder andere zal leiden tot langere wachttijden aan de grens, hogere kosten en meer administratie. Is er wel op tijd een akkoord, dan geldt tot 1 januari 2021 een overgangsperiode waarbij het VK onderdeel blijft van de Europese douane-unie en toegang heeft tot de Europese interne markt.

Onderneem nu vast actie

Het is belangrijk om ervoor de zorgen dat jouw handel en het transport van en naar het VK ook na de inmiddels beroemde (of beruchte) datum gewoon door kan gaan. Alle organisaties die zich met de brexit bezighouden adviseren uit te gaan van het ‘no-deal scenario’. Op deze manier ben je altijd goed voorbereid en verklein je de kans op problemen na 29 maart 2019.

Dit kun je doen:

 Check de regels van de WTO

De Wereldhandelsorganisatie heeft als doel de internationale handel te bevorderen. Binnen de Europese Unie gelden zijn er echter eigen handelsafspraken gemaakt en zijn de regels van de WTO niet van toepassing. Grote kans dus dat je nog nooit te maken gehad met deze regels. Wanneer het VK de EU zonder akkoord verlaat gaan de regels van de WTO wel gelden. Dit kan grote invloed hebben op jouw bedrijfsvoering. Ga nu al na wat voor effect de nieuwe regels zullen hebben op jouw processen en kom niet voor verrassingen te staan.

 

 Doe de Brexit Impact Scan

De Brexit Impact Scan is een initiatief van Rijksoverheid. Het is een scan waarmee alle bedrijven in Nederland kunnen zien welke consequenties de brexit voor hun bedrijf en de handel heeft. Klik hier om naar de Brexit Impact Scan te gaan.

 

 Vraag een EORI-nummer aan

Bij een harde brexit, maar wellicht bij met varianten van de zachte brexit, zul je te maken krijgen met douanezaken. Voor zo’n 35.000 Nederlandse MKB-bedrijven is dit een nieuwe tak van sport. Wanneer dit ook voor jou nieuw is, is het belangrijk is dat je een EORI-nummer aanvraagt. Dit is een identificatienummer dat je nodig hebt bij het doen van aangifte of het aanvragen van vergunningen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk aangifte kunt doen bij de Douane. Dit proces kan maanden duren, dus start hier liever vandaag dan morgen mee. Meer informatie over dit proces vind je op de website van de Belastingdienst.

 

 Weet hoe je douanedocumenten kunt (laten) opstellen

Bij het transport van en naar een niet-EU land is het belangrijk dat de zending is voorzien van de juiste exportdocumenten. Is dit niet goed geregeld, dan komen uw goederen het land niet in. Afhankelijk van of de goederen ingeklaard zijn of niet heb je een T1-document of een EX-A document nodig. Om deze documenten op te kunnen maken heb je de originele handelsfactuur nodig, voorzien van de waarde van de goederen, de HS-code per product, een originele firmastempel en een originele handtekening geschreven in blauwe inkt. Bovendien is er afhankelijk van de waarde van de goederen een oorsprongsverklaring of een Eur.1-certificaat benodigd. Meer informatie hierover vind je op de website van Ondernemersplein. Daarnaast zal jouw logistiek dienstverlener of transportpartner jouw ook kunnen adviseren of de documenten voor je op kunnen maken.

Meer informatie

Kortom: wanneer je buiten zaken doet met het Verenigd Koninkrijk is er een grote kans dat de brexit ook voor jou gevolgen zal hebben. Maar, geen paniek! Zolang je ervoor zorgt dat je nu begint met het treffen van de juiste voorzorgsmaatregelen ben je op ieder scenario voorbereid!

Bij twijfel is het raadzaam een specialist in te schakelen die jou kan adviseren over de beste maatregelen. Hiervoor verwijzen we graag naar de Belastingdienst, het Brexitloket en evofenedex. Natuurlijk kun je voor vragen over de gevolgen voor uw transport ook altijd terecht CTS GROUP. Neem contact met ons op door te bellen naar 0252 628 900 of vul dit contactformulier in. Daarnaast houden we u via deze blog op de hoogte van relevante ontwikkelingen.