CTS GROUP Blog

Blog 3. Leveringen aan Amazon: zo doe je dat!

Online marketplaces zijn booming. Steeds meer B2C én B2B-verkopers zien kansen in deze platformen en bieden hier hun producten op aan. In Nederland kennen we bol.com al jaren, maar ook Amazon wint steeds meer terrein in Europa. Dit Amerikaanse e-commerceplatform heeft al diverse distributiecentra in Europa geopend en blijft zich focussen op uitbreiding. Als verkoper op Amazon is het belangrijk dat je voorraad altijd toereikend is, maar het aanleveren bij de distributiecentra heeft wel wat voeten in de aarde. Waar je rekening mee moet houden? Je leest het hier!

Marketplace distributie Amazon

 Specifieke aanlevercriteria per distributiecentrum

Om de distributiecentra van Amazon te kunnen bevoorraden is het belangrijk dat je de zending op de juist manier voorbereidt. Voldoet de zending niet aan de specifieke eisen, dan zal Amazon de zending niet aannemen, wordt jouw voorraad niet aangevuld én kun je als verkoper een boete krijgen. Het is dus belangrijk dat je de voorschriften van Amazon goed opvolgt.

De aanlevercriteria van Amazon worden regelmatig door het e-commercebedrijf aangepast en verschillen per distributiecentrum. Het is voor jou als verkoper dus essentieel om je goed in te lezen in de handleiding en deze regelmatig te checken op veranderingen. Om je een beetje op weg te helpen hebben we de ’10 geboden van Amazon’ opgesteld. Dit zijn tien punten waar je op moet letten bij het voorbereiden van de zending voor levering aan een distributiecentrum van Amazon. We adviseren je nadrukkelijk zelf ook de specifieke aanlevercriteria van Amazon te raadplegen. Deze zijn te vinden via Seller Central of Vendor Central, de portal waar je al jouw producten op Amazon kunt inzien en beheren.

De 10 geboden van Amazon

  1. Zorg ervoor dat jouw zending is aangemeld via jouw persoonlijke Amazonportal
  2. Kies het juiste palletformaat
  3. Houd je aan de maximale hoogte
  4. Houd je aan het maximale gewicht
  5. Maak gebruik van het juiste seal
  6. Voorzie de zending van de specifieke labels van Amazon en zorg ervoor dat je deze op de juiste plaats plakt.
  7. Voeg de juiste documenten, de zogenaamde Bill of Lading, met alle gegevens toe aan de zending.
  8. Gebruik een neutrale verpakking en zorg ervoor dat hier geen niet-geautoriseerde markeringen of promotiematerialen op staan anders dan die van Amazon.
  9. Plaats een los verkoopbaar product zwaarder dan 30 kg altijd op een losse pallet en voeg waarschuwingslabels toe.
  10. Laat het aan Amazon weten als er de zending items bevat die speciale handelingen nodig hebben. Dit kan via ‘Contact Us’ in uw Amazonportal.

 Kies de juiste vervoerder

Naast dat jij er als verzender voor moet zorgen dat de zending goed wordt opgebouwd, hebben ook vervoerders te maken met bepaalde regels. Zo krijgen ze een specifiek tijdslot toegewezen waarbinnen de zending geleverd moet worden. Halen ze dit niet, dan kan dit consequenties hebben voor jou als verkoper. Daarnaast werkt Amazon met ‘preferred carriers’. Deze vervoerders leveren regelmatig zendingen bij Amazon en hebben vaak vaste slottijden waarop zij zendingen kunnen lossen.

 Marketplace-distributie bij CTS GROUP

Om zendingen naar de distributie van marketplaces, en in het bijzonder Amazon, goed uit te kunnen voeren lanceren wij hier binnenkort een speciaal product voor. Wilt u nu al meer informatie over de distributie naar marketplaces of onze andere mogelijkheden op het gebied van Europese distributie en logistiek? Neem contact met ons op!

* De criteria beschreven in deze blog zijn onder voorbehoud van enige wijzigingen door Amazon. Er kunnen er geen rechten ontleend worden aan dit artikel.