CTS GROUP Blog

Blog 2. Palletvervoer na de brexit: ronde 2

De brexitdatum, die eerder dit jaar werd verplaatst naar 31 oktober, nadert. Ondertussen heeft Theresa May plaatsgemaakt voor Boris Johnson, welke vastbesloten is om de EU hoe dan ook op de geplande datum te verlaten. In het Britse Lagerhuis heerst echter verdeeldheid. Gisteren werd gestemd voor het opnieuw uitstellen van de brexit én ging een meerderheid van de parlementariërs akkoord met de ‘Benn bill’, een wet die een no-deal op 31 oktober moet verbieden. Hier wordt deze week nog in het Hogerhuis over gestemd, want het parlement gaat maandag, 9 september, tot 14 oktober wederom met reces.

De brexit heeft grote gevolgen voor het zakendoen met en palletvervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk. Zeker wanneer er geen deal met de EU gesloten wordt. Zolang dit nog niet is gebeurd blijft het advies om uit te gaat van het ‘worst scenario’, een no-deal brexit. Bij CTS GROUP zorgen we ervoor dat we je in ieder scenario van dienst kunnen zijn, maar om als ondernemer ook na 31 oktober nog handel te kunnen drijven met het Verenigd Koninkrijk is het belangrijk zelf in actie te komen en de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen. Wat je kunt doen? Je leest het in deze blog.

 

brexit

Gevolgen van de brexit

Het rommelt in Londen en de gevolgen van de brexit blijven onzeker. Wanneer er voor 31 oktober nog geen akkoord wordt bereikt, is een harde brexit onvermijdelijk. In dit geval valt alle handel tussen het VK en de EU onder de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Dit houdt in dat er weer importtarieven en douanecontroles aan de grens worden ingevoerd, wat onder andere zal leiden tot langere wachttijden aan de grens, hogere kosten en meer administratie. Is er wel op tijd een akkoord, dan geldt tot 1 januari 2021 een overgangsperiode waarbij het VK onderdeel blijft van de Europese douane-unie en toegang heeft tot de Europese interne markt.

Onderneem nu vast actie

Het is belangrijk om ervoor de zorgen dat jouw handel en het transport van en naar het VK ook na de inmiddels beroemde (of beruchte) datum gewoon door kan gaan. Alle organisaties die zich met de brexit bezighouden adviseren uit te gaan van het ‘no-deal scenario’. Op deze manier ben je altijd goed voorbereid en verklein je de kans op problemen na 31 oktober 2019.

Dit kun je doen:

 Check de regels van de WTO

De Wereldhandelsorganisatie heeft als doel de internationale handel te bevorderen. Binnen de Europese Unie gelden zijn er echter eigen handelsafspraken gemaakt en zijn de regels van de WTO niet van toepassing. Grote kans dus dat je nog nooit te maken gehad met deze regels. Wanneer het VK de EU zonder akkoord verlaat gaan de regels van de WTO wel gelden. Dit kan grote invloed hebben op jouw bedrijfsvoering. Ga nu al na wat voor effect de nieuwe regels zullen hebben op jouw processen en kom niet voor verrassingen te staan.

 

 Doe de Brexit Impact Scan

De Brexit Impact Scan is een initiatief van Rijksoverheid. Het is een scan waarmee alle bedrijven in Nederland kunnen zien welke consequenties de brexit voor hun bedrijf en de handel heeft. Klik hier om naar de Brexit Impact Scan te gaan.

 

 Vraag een EORI-nummer aan

Bij een harde brexit, maar wellicht bij met varianten van de zachte brexit, zul je te maken krijgen met douanezaken. Voor zo’n 35.000 Nederlandse MKB-bedrijven is dit een nieuwe tak van sport. Wanneer dit ook voor jou nieuw is, is het belangrijk is dat je een EORI-nummer aanvraagt. Dit is een identificatienummer dat je nodig hebt bij het doen van aangifte of het aanvragen van vergunningen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk aangifte kunt doen bij de Douane. Dit proces kan maanden duren, dus start hier liever vandaag dan morgen mee. Meer informatie over dit proces vind je op de website van de Belastingdienst.

 

 Weet hoe je douanedocumenten kunt (laten) opstellen

Bij het transport van en naar een niet-EU land is het belangrijk dat de zending is voorzien van de juiste exportdocumenten. Is dit niet goed geregeld, dan komen uw goederen het land niet in. Afhankelijk van of de goederen ingeklaard zijn of niet heb je een T1-document of een EX-A document nodig. Om deze documenten op te kunnen maken heb je de originele handelsfactuur nodig, voorzien van de waarde van de goederen, de HS-code per product, een originele firmastempel en een originele handtekening geschreven in blauwe inkt. Bovendien is er afhankelijk van de waarde van de goederen een oorsprongsverklaring of een Eur.1-certificaat benodigd. Meer informatie hierover vind je op de website van Ondernemersplein. Daarnaast zal jouw logistiek dienstverlener of transportpartner jouw ook kunnen adviseren of de documenten voor je op kunnen maken.

Meer informatie

Kortom: wanneer je buiten zaken doet met het Verenigd Koninkrijk is er een grote kans dat de brexit ook voor jou gevolgen zal hebben. Maar, geen paniek! Zolang je ervoor zorgt dat je nu begint met het treffen van de juiste voorzorgsmaatregelen ben je op ieder scenario voorbereid!

Bij twijfel is het raadzaam een specialist in te schakelen die jou kan adviseren over de beste maatregelen. Hiervoor verwijzen we graag naar de Belastingdienst, het Brexitloket en evofenedex. Natuurlijk kun je voor vragen over de gevolgen voor uw transport ook altijd terecht CTS GROUP. Lees onze brexit-FAQ’s of check dit document over belangrijke aandachtspunten bij een no-deal brexit. Daarnaast kun je een mail sturen naar onze brexit helpdesk. Uiteraard houden we je ook via deze blog op de hoogte van relevante ontwikkelingen.