Doet u zaken met bedrijven uit landen buiten de EU? Dan moeten er in het land van invoer invoerrechten*, btw, inklaringskosten en mogelijk andere heffingen betaald worden. Wie verantwoordelijk is voor het betalen deze kosten spreekt u af middels de leveringsvoorwaarden (incoterms).

De leveringsvoorwaarden spreekt u af op het moment van de transactie. Het is raadzaam om deze ook op de officiële handelsfactuur te vermelden. Zo zijn beide partijen op de hoogte en komt u niet voor onaangename verrassingen te staan. Vermeld bij het boeken van het transport van/naar een niet-EU-land altijd de leveringsvoorwaarden, zodat de opdracht voor vervoer overeenkomt met de informatie op de factuur. 

Export

Exporteert u goederen naar een niet-EU-land? Dan zijn DAP en DDP de meest gangbare leveringsvoorwaarden.
– DAP (Delivery At Place) = De invoerrechten, btw, inklaringskosten en andere heffingen komen voor rekening van de ontvanger. U als verzender bent verantwoordelijk voor de uitvoeraangifte, regelen van het transport en draagt het risico van verlies of schade aan de goederen tot de levering.
– DDP (Delivery Duty Paid)= U als verzender betaalt de invoerrechten, btw, inklaringskosten en andere heffingen. Daarnaast draagt u de verantwoordelijkheid voor het verzorgen van de uit- en invoeraangifte, regelen van het transport en het risico van verlies of schade aan de goederen tot de levering. Vanwege de financiële transacties die met deze incoterm gemoeid gaan, kan DDP vaak alleen in overleg met uw logistiek dienstverlener geboekt worden.
Let op: om btw in het land van invoer te kunnen betalen dient u zich ook te registreren bij de lokale belastingdienst en een lokaal EORI-nummer aan te vragen.
– DAP-Cleared voor VK-zendingen.Om het proces van zendingen naar het Verenigd Koninkrijk na Brexit te versoepelen hebben wij voor deze bestemming de (onofficiële) leveringsconditie ‘DAP-cleared’ geïntroduceerd. Hierbij betaalt u als verzender voor de inklaring, bent u verantwoordelijk voor de uitvoeraangifte en het regelen van het transport en draagt u het risico van verlies of schade aan de goederen tot de levering. Uw ontvanger in het VK is verantwoordelijk voor de afdracht van eventuele invoerrechten en btw. Onze ervaring leert dat dit veel barrières wegneemt en het de ontvanger in het VK de gelegenheid geeft om aan de nieuwe procedures en bijkomende kosten te wennen.

Import

Importeert u goederen van een niet-EU-land naar de EU? Dan wordt vaak gebruik gemaakt van de incoterm EXW. Echter wordt aangeraden om bij import van een niet-EU-land de incoterm FCA af te spreken.
– EXW (EX Works) = Als ontvanger draagt u de verantwoordelijkheid voor het betalen van de invoerrechten, btw, inklaringskosten en andere heffingen. Daarnaast verzorgt u het transport, de uit- en invoeraangifte en het risico van verlies of schade aan de goederen.
– FCA (Free Carrier) = De verzender van de goederen verzorgt de uitvoeraangifte en douanedocumenten. U als ontvanger bent verantwoordelijk voor het regelen van het transport, de invoeraangifte, het betalen van de invoerheffingen. Het risico van verlies of schade aan de goederen ligt bij u.

Meer informatie over incoterms leest u op de website van de KVK.

* Afhankelijk van het land, soort goederen of oorsprong van de producten kunnen invoerrechten vervallen of verlaagd worden. Raadpleeg de Market Access Database van de Europese Commissie voor de geldende importtarieven en andere importbelastingen.