In de logistiek is geen dag hetzelfde; daar weet Steven Kersbergen, als logistiek manager verantwoordelijk voor de logistiek binnen CTS GROUP en Fulfilment Solutions, alles van. “Bedrijven helpen om gebruik te maken van al die veranderingen, dat is steeds weer de uitdaging.”

Veranderende werkzaamheden

Flexibiliteit en service, daar draait het om in de logistiek, stelt Steven Kersbergen: “Webshops hebben steeds vaker kortingscampagnes, zoals Black Friday en Singles Day. Dat veroorzaakt direct een piek in het aantal orders dat wij moeten afhandelen.” Een andere trend in de logistiek: bedrijven die hun producten verkopen via marktplaatsen als Bol.com en Amazon.com. “Daardoor veranderen onze werkzaamheden. We versturen niet langer alleen pakketjes aan de consument, maar zorgen ook voor de juiste voorraden bij strategische partners van onze klanten, die de producten vervolgens aan de consument in hun land leveren. Met een omnichannel oplossing waarbij we vanuit dezelfde voorraad een service te bieden voor zowel b2b als b2c-logistiek onderscheiden we ons van veel concurrenten.”

De sleutel: automatisering

Vooral groei staat op dit moment centraal, aldus Steven: “We begonnen met logistiek in 2004. In 2011 kwam daar Fulfilment Solutions bij, waarmee we ons specifiek richten op e-commerce logistiek. Ooit hadden we voor logistiek een aparte locatie, tot bij de verhuizing naar de Schillingweg in 2007 alle activiteiten weer onder één dak kwamen. Nu herhaalt de geschiedenis zich: voor nieuwe logistieke klanten is er een extra locatie bijgekomen. Hopelijk kunnen we alles binnen enkele jaren weer op één nieuwe locatie samenvoegen.” Om flexibiliteit en service te kunnen leveren, zoekt CTS GROUP steeds naar nieuwe logistieke oplossingen. Een robotsysteem bijvoorbeeld, dat producten vanuit het Autostore-opslagsysteem ophaalt en naar de medewerker brengt, en een verpakkingsmachine: “Een medewerker doet het product in een open doos, vervolgens reduceert de machine deze tot de hoogte waarop de doos werkelijk is gevuld. Deksel dicht, shipping label erop, en de doos komt verzendklaar tevoorschijn. Automatisering is echt de sleutel als het om flexibiliteit gaat.”

Niet doorslaan

Hoe anders was dat vijftien jaar geleden: “In de loods was toen geen computer te vinden. Alles werd op kantoor voorbereid, orders gingen op papier naar de loods en na afhandeling op papier terug. Dat kun je je nu niet meer voorstellen!” Scanners, barcodes, schermen in de loods met daarop de orders die nog moeten worden afgehandeld; steeds meer werkzaamheden zijn gedigitaliseerd om efficiënter te kunnen werken. Toch wil dat niet zeggen dat digitaal altíjd beter is, stelt Steven: 

“We moeten niet doorslaan, soms is papier goed genoeg. Om instructies te geven aan een medewerker bijvoorbeeld, eventueel met een plaatje erbij. Of een checklist die je bij een overdracht samen kunt afvinken; prima om dat gewoon op papier te doen.” Ook voor de indeling van de nieuw gehuurde logistieke loods op de Pudongweg werken ‘oude’ inzichten nog prima: “De looproutes door de loods heen werken nog steeds volgens het aloude Pareto-principe: 80% van je bewegingen moet komen uit 20% van je voorraad.”

Nooit saai

E-commerceklanten voor FS, een tiental grotere logistieke klanten; saai is het nooit in deze branche. Het grootste verschil tussen de twee logistieke takken: “Bij FS gaan aan het eind van de dag vooral pakketjes de deur uit, bij logistiek gaat het om pallets.” Die afwisseling maakt het werk leuk, vindt Steven: “Steeds weer zoeken we voor onze klanten de beste logistieke oplossing. De groei die we op dit moment doormaken, is daarbij best een uitdaging. Dat geldt ook voor personeel; hoe zorg je dat je de juiste mensen vindt, en dat het werk aantrekkelijk blijft voor hen?” Daarnaast speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. “Dankzij de nieuwe verpakkingsmachine vervoeren we minder lucht, we gebruiken duurzaam opvulmateriaal en papieren tape in plaats van plastic. Duurder, maar wel duurzamer.”

Gebruik maken van veranderingen

Ook de constante veranderingen in de markt zorgen voor reuring: “Denk aan Uber, Airbnb en Amazon. Zulke ontwikkelingen schudden de markten flink door elkaar. Bedrijven helpen om gebruik te maken van deze veranderingen, dat is de kunst. Bijvoorbeeld door met onze logistieke services de weg tussen producenten en hun klanten zo kort mogelijk te maken, en door klanten te helpen bij het benutten van de verschillende distributiekanalen en de logistiek hiervan zo efficiënt mogelijk op elkaar af te stemmen.” Hoe de logistiek er over tien jaar uitziet? “Ik denk dat er in het magazijn nog meer geautomatiseerd wordt. Voor autonoom rijdende voortuigen is in de toekomst wellicht een rol weggelegd in het transport tussen vaste adressen, maar dan moet er nog veel gebeuren op het gebied van regelgeving, veiligheid en beveiliging. Chauffeurs zullen altijd nodig blijven voor de distributie en service tijdens het afleveren van goederen bij klanten.” 

Meer lezen over onze logistiek? Klik op onderstaande button!

Logistiek


CTS GROUP Jubileummagazine

Dit interview is een publicatie uit het CTS GROUP Jubileummagazine, dat we ter ere van ons 25-jarig bestaan hebben gepubliceerd. In dit bomvolle magazine blikken we samen met onze collega’s, klanten en partners terug op de afgelopen vijfentwintig jaar.  Zoals het een innovatieve logistiek dienstverlener betaamt kijken we ook vooruit, al blijkt de toekomst gezien de huidige situatie niet zo voorspelbaar als gedacht. Lees het hele magazine via onderstaande tool!

Het jubileummagazine is mede mogelijk gemaakt door: Dominique Prins (tekst) en Corine Zijerveld (fotografie).