De eerste digitale nieuwsbrief van HMore is een feit! De HMore Xtra zal in de periode tussen de fysieke edities van HMore Magazine verstuurd worden.

In deze editie wordt met Mieke Millenaar een nieuw blad over cybercriminaliteit besproken, licht Master Totaalinrichting de eigen service toe en zoomen wij in op de huidige situatie in transportsector en hoe wij hier als organisatie op acteren.

Lees het interview met Edwin Beentjes hieronder!


 

Directeur Edwin Beentjes van CTS GROUP:
“Sprake van aantrekkende markt of is het een tijdelijke bubbel?”

Nieuw-Vennep – Zoals in elke branche zorgde de recente economische crisis voor veel veranderingen in het ondernemerslandschap. Ook in de sector transport en logistiek, waarover directeur Edwin Beentjes van CTS GROUP zegt: “Bedrijven gingen failliet of werden compleet opnieuw ingericht. Je zag steeds minder vrachtwagens op de weg, medewerkers werden ontslagen en minder jongeren kozen voor een opleiding in deze branche. Omdat de crisis lang duurde begonnen we er bijna aan te wennen maar nu zijn we eruit en dat is goed te merken! De vraag is: is hier sprake van een aantrekkende markt of van een tijdelijke bubbel?”

De Transport en Logistiek branche wordt gekenmerkt door een sterke groei in het aantal palletzendingen. “Op dit moment zijn de vrachtwagens bijna niet aan te slepen. Ook wij als logistieke dienstverlener merken een grote groei in de vraag naar transport. Er worden recordomzetten gedraaid, de loods staat vol en medewerkers zetten alles op alles om de zendingen op tijd te kunnen verwerken.” aldus Beentjes.

Distributienetwerk
Toch zijn het nog spannende tijden in de transport en logistiek. Niemand kan voorspellen of dit een tijdelijke groei of een blijvende situatie is. Beentjes: “De inrichting van een organisatie kan hierbij al een groot verschil maken. In ons bedrijf zijn we gespecialiseerd in Europese distributie. Toen we 22 jaar geleden begonnen was er een verandering gaande in de markt. Er kwam steeds meer vraag naar vervoer van een aantal pallets in plaats van volle trailers. Daar zijn wij ons toen in gaan specialiseren. We zijn medeoprichter van een groot distributienetwerk en door dit netwerk aan te vullen met ons eigen wagenpark kunnen wij optimale flexibiliteit bieden. In tegenstelling tot veel andere vervoersbedrijven, was het voor ons dan ook niet nodig om tijdens de crisis de stilstaande vrachtwagens te verkopen. Daar heeft ons bedrijf nu profijt van. Bij andere transporteurs zie je, dat wanneer hun vrachtwagens vol zijn, er geen andere mogelijkheden zijn. Zonde, maar daar hebben wij gelukkig geen last van. Thans rijst wel de vraag: richt je de organisatie in op de huidige veranderingen of blijf je roeien met de riemen die je hebt?”

Chauffeurs broodnodig
Hoewel het in Nieuw-Vennep gevestigde bedrijf met zijn netwerk een groot deel van de toename in het aantal zendingen kan opvangen, kiest de directie er toch voor om nieuwe vrachtwagens aan te schaffen. Beentjes: “Waar een aantal jaren geleden een tekort was aan banen zijn we nu in de omgekeerde situatie beland. Door de groei aan werk is ook meer mankracht nodig. Wij, en veel andere bedrijven in de transport en logistiek, hebben nu een grote vraag naar vrachtwagenchauffeurs en loodsmedewerkers. Uniek is onze CTS GROUP Academy waarmee wij medewerkers de mogelijkheid bieden een opleiding te volgen, waarbij wij het grootste gedeelte financieren. Tijdens deze interne opleiding werken zij bijvoorbeeld in de loods en na het behalen van het juiste rijbewijs stromen ze door naar de vrachtwagen. Daarnaast hebben we het CTS GROUP Talent Plan, waarmee we jonge medewerkers, die net een studie hebben afgerond, de mogelijkheid geven om als betaalde baan gedurende een bepaalde periode kennis te maken met diverse afdelingen binnen ons bedrijf. Na afloop wordt samen bepaald op welke functie zij het best aan de slag kunnen gaan. Zo binden wij medewerkers al vroeg aan onze organisatie en kunnen we de plotselinge groei redelijk opvangen. Het zorgen van een stabiele basis voor de toekomst en het blijven inspelen op nieuwe ontwikkelingen en economische veranderingen zijn belangrijk.”