Collega’s Piet Smak en Erwin Bouwmeester aan het woord

 

Hoewel hij pas 3,5 jaar bij CTS GROUP werkt, voelt Piet Smak (55) zich op de planning net zo thuis als collega Erwin Bouwmeester (38), al bijna 15 jaar werkzaam bij het bedrijf. ‘Collega’s op de planningen denken allemaal met elkaar mee.’

Altijd wel een oplossing

Nu is de transportbranche sowieso niet saai, maar op de planningen bij CTS GROUP wordt daar nog een stevig schepje bovenop gedaan. “Je moet inderdaad een zekere mate van stressbestendigheid hebben om dit werk leuk te vinden,” beaamt Piet Smak, manager Internationaal Transport en Distributie bij CTS GROUP. “Het helpt als je een aantal jaren ervaring hebt,” vult Erwin Bouwmeester, teamleider planning Benelux, aan. “Dan heb je al zoveel ingewikkelde situaties meegemaakt, dat je makkelijker oplossingen ziet.” Maar die onvoorspelbaarheid is meteen ook wat het werk zo leuk maakt. Piet: “De werkzaamheden lopen enorm uiteen, we hebben zoveel verschillende klanten en soorten transport. Als een klant iets vraagt, proberen wij het te regelen, ook als het buiten het normale valt. Natuurlijk geeft dat soms een bepaalde druk; als een klant aan het eind van de dag nog een zending aanbiedt – of je hebt net de hele planning rond – kun je niet zeggen: ‘Morgen bent u de eerste.’ Maar als je de planning dan toch weer rond krijgt, geeft dat een heel voldaan gevoel.” Bovendien hoef je het niet in je eentje te doen: “Op de afdeling denken alle collega’s met elkaar mee. Heb je een probleem, dan is er altijd wel iemand die een oplossing weet.”

Eén druk op de knop

En anders is er het nieuwe planningssysteem PTV, dat het werk een stuk makkelijker gaat maken, verwacht Erwin: “Voor de Benelux zijn we bezig dit automatische plansysteem te implementeren. We hopen er binnenkort echt mee te kunnen gaan werken. Bij onverwachte wijzigingen – een last minute zending bijvoorbeeld – zou er met één druk op de knop een nieuwe planning uit het systeem moeten rollen.” Het is niet de eerste grote verandering op de afdeling. Erwin: “Ooit zaten we met twee planners, nu met een stuk of acht, en werken we in diensten van vijf uur ’s morgens tot twee uur ’s nachts. Er is bijna altijd iemand aanwezig. Ook in de communicatie is veel veranderd. Op onze afdeling zijn wij verantwoordelijk voor de aansturing van de chauffeurs; daar hebben we het meest contact mee. Vroeger belden we om instructies door te geven, of de chauffeur belde ons met problemen. Nu gaat dat allemaal via berichten; dat maakt de kans op fouten veel kleiner (bij het doorgeven van een adres of een code bijvoorbeeld) en het werkt rustiger.” Piet: “Bij de internationale planning loopt het contact via onze agenten en partners in het buitenland, die op hun beurt de chauffeurs aansturen. Vroeger had je standaard twee telefoons bij je, die de hele dag door gingen. Van het begin van de dag tot je weer naar huis ging, was je aan het bellen en moest je direct reageren. Nu heb je toch een paar seconden om over een bericht na te denken.”

Service: steeds beter

Elke verandering betekent een verdere verbetering van de service. Dankzij alle berichten weten klanten bijvoorbeeld precies waar hun zending zich bevindt. Piet: “Wanneer een zending binnenkomt, wanneer de order is aangemaakt, wanneer de zending bij de klant is; het systeem registreert vrijwel alles. Daardoor krijgen klanten steeds de meest actuele informatie.” Voor de komende jaren zullen de plannings- en informatiesystemen alleen maar geavanceerder worden, is de verwachting. Erwin: “Dan kunnen we nog efficiënter worden. Nu werken we op basis van nacalculatie, met het nieuwe systeem kunnen we direct zien: wat scheelt het als we hier linksaf slaan in plaats van rechtsaf?” Hopelijk werken beide planningsafdelingen – Benelux en Internationaal – over een paar jaar volledig in hetzelfde systeem. Piet: “We werken nu natuurlijk al veel samen; alles wat wij internationaal versturen, wordt door het Netwerk Benelux opgehaald bij de klant.” Maar één gezamenlijk plansysteem, waarop ook nog de systemen van agenten en partners in het buitenland naadloos aansluiten; dat zou ideaal zijn. “Dat hopen we allebei nog wel mee te maken, ja.” 

CTS GROUP Jubileummagazine

Dit interview is een publicatie uit het CTS GROUP Jubileummagazine, dat we ter ere van ons 25-jarig bestaan hebben gepubliceerd. In dit bomvolle magazine blikken we samen met onze collega’s, klanten en partners terug op de afgelopen vijfentwintig jaar.  Zoals het een innovatieve logistiek dienstverlener betaamt kijken we ook vooruit, al blijkt de toekomst gezien de huidige situatie niet zo voorspelbaar als gedacht. Lees het hele magazine via onderstaande tool!

Het jubileummagazine is mede mogelijk gemaakt door: Dominique Prins (tekst) en Corine Zijerveld (fotografie).