De wereld is constant in ontwikkeling. Zowel op technologisch als op economisch en sociaal vlak is er de afgelopen vijfentwintig jaar heel wat veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de komst van smartphones, waarmee je altijd en overal online kunt zijn. Of e-commerce, dat het winkellandschap voorgoed heeft veranderd. Al deze ontwikkelingen hebben ook effect op transport en logistiek. Bij CTS GROUP vinden we het niet alleen essentieel om hierop in te spelen, ook blijven we het als nieuwe kansen zien om onze dienstverlening steeds verder te verbeteren. 

Voor een servicegerichte logistiek dienstverlener als CTS GROUP is het een uitdaging om met ontwikkelingen in de maatschappij mee te bewegen en passende oplossingen te blijven bieden. Door continu te anticiperen op ontwikkelingen in de toekomst en onze ogen open te houden voor nieuwe kansen waarborgen wij de kwaliteit van onze service. Met de kredietcrisis eerder deze eeuw werd de transportbranche steeds meer door prijs gedreven. Door naast CTS GROUP het aparte label Basic Freight op te richten, konden wij onze klant voorzien van palletvervoer met een basic service, maar tegen scherpe tarieven. Vervolgens vroeg de snelle ontwikkeling van e-commerce om een nieuwe inrichting van de logistiek. Met het oprichten van dochteronderneming Fulfilment Solutions specialiseerden wij ons in e-commerce fulfilment en winkellogistiek en konden we onze processen voor orders op stuksniveau optimaliseren. Uiteraard kunnen deze aangevuld worden met de distributie-services van CTS GROUP. Zo bieden we ook webwinkels een one-stop-shop op het gebied van Europese distributie en logistiek. 

Specialisatie

Innovatie betekent niet alleen differentiatie en verbreding van het aanbod, ook specialisatie op bepaalde gebieden kan innovatief zijn. Na de aankondiging van de Brexit gingen wij proactief aan de slag om de continuïteit van onze service voor het Verenigd Koninkrijk ook na de brexitdatum te kunnen waarborgen. Denk aan het aanwijzen en opleiden van diverse inhouse douane-specialisten, het verkrijgen van de benodigde vergunningen en continue informatievoorziening richting de klant. Een andere recente ontwikkeling die vroeg om een specifieke aanpak is de opkomst van online marketplaces als Bol.com, Zalando en Amazon. Deze platforms zijn booming, maar het bevoorraden van deze distributiecentra is, vooral bij Amazon, een vak apart. Als distributiespecialist ontwikkelden wij een speciale infrastructuur voor deze zendingen en zorgden we ervoor dat wij de benodigde kennis in huis hebben om voor deze zendingen een passende service bieden. 

Blik op de toekomst

Nog steeds zijn er meerdere interessante ontwikkelingen die om aandacht vragen. Zo blijft het vervoer van pakketten alsmaar groeien. Veel van onze klanten hebben niet alleen pallets, maar ook pakketten te versturen. Door ook voor pakketten een efficiënte oplossing te bieden hoeft er bij de klant maar één keer geladen worden en is alle lading direct de deur uit. Daarnaast is duurzaamheid een onderwerp dat we niet kunnen en willen negeren. Graag dragen wij ons steentje bij om onze ecologische voetafdruk, en daarmee ook die van onze klanten, te verkleinen en transport te verduurzamen. 

CTS GROUP Jubileummagazine

Dit interview is een publicatie uit het CTS GROUP Jubileummagazine, dat we ter ere van ons 25-jarig bestaan hebben gepubliceerd. In dit bomvolle magazine blikken we samen met onze collega’s, klanten en partners terug op de afgelopen vijfentwintig jaar.  Zoals het een innovatieve logistiek dienstverlener betaamt kijken we ook vooruit, al blijkt de toekomst gezien de huidige situatie niet zo voorspelbaar als gedacht. Lees het hele magazine via onderstaande tool!

Het jubileummagazine is mede mogelijk gemaakt door: Dominique Prins (redactie) en Corine Zijerveld (fotografie).