In HMore verscheen onlangs een artikel over Clean the World, waarin Manuel Rodriguez vertelt over hun wereldwijde inzet voor duurzaamheid en hulp aan mensen in nood. Hij vertelt hoe hij zich samen met zijn team inzet om afvalstromen in hotels te verminderen en hygiëneproducten te doneren aan mensen in nood. ‘Het begon ooit als een eenvoudig idee om verspilling tegen te gaan,’ vertelt Manuel. ‘Inmiddels werken we samen met duizenden hotels.’ Met faciliteiten op meerdere continenten is Clean the World in vijftien jaar tijd uitgegroeid tot een organisatie met echte impact. Vandaag de dag werken zij samen met meer dan 6.000 hotels wereldwijd. ‘Ons doel is simpel: de wereld een betere plek maken,’ aldus Manuel.
Innovatieve projecten
Een van de succesvolle initiatieven van Clean the World is het samenstellen van Hygiene Kits tijdens speciale CSR-events. ‘Tijdens deze evenementen staat teambuilding centraal,’ legt Manuel uit. ‘Werknemers vullen pakketten met producten als zeep, tandpasta en shampoo, die vervolgens namens het bedrijf worden gedoneerd aan vluchtelingenkampen, rampgebieden of andere goede doelen.’
Deze events bieden bedrijven een concrete manier om invulling te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en vergroten tegelijkertijd de bewustwording onder medewerkers. “Veel mensen willen graag helpen, maar weten niet goed hoe. Dit is een laagdrempelige en tastbare manier om een verschil te maken,” zegt Manuel. Vaak wordt er een spelelement toegevoegd, bijvoorbeeld een wedstrijd welk team de meeste kits kan samenstellen in een bepaalde tijd. Vooral bij competitieve afdelingen, zoals sales, zorgt dat voor extra enthousiasme. Dankzij samenwerkingen met onder andere Amazon, Microsoft en Expedia zijn er het afgelopen jaar duizenden kits verspreid naar Oekraïne en opvangcentra wereldwijd.
Toekomstplannen
Met momenteel slechts 2% van de Europese hotelmarkt aangesloten, ziet Manuel Rodriguez volop groeikansen. “We hebben nog veel werk te doen,” zegt hij met een glimlach. Clean the World wil de impact in Europa flink vergroten door nauwer samen te werken met hotels, grote bedrijven en een sterk netwerk van partners op te bouwen.
Hoewel de verduurzaming van de hotelsector soms traag verloopt, ziet Manuel positieve veranderingen. ‘Steeds meer hotelgasten vinden duurzaamheid belangrijk,’ vertelt hij. ‘Vooral de jongere generatie stelt kritische vragen over wat hotels doen voor het milieu. Die druk helpt ons enorm om hotels in beweging te krijgen en echt bij te dragen aan een betere wereld.’
Wij zijn er trots op dat we al geruime tijd mogen bijdragen aan de missie van Clean the World. Vanuit Aalsmeer verzorgen we de distributie van hun zendingen binnen Europa, uiteraard op de meest duurzame manier mogelijk. Sinds begin dit jaar rijden onze vrachtwagens op HVO100, een fossielvrije diesel, en binnenkort gaat onze vierde elektrische truck de weg op. Ook zijn we druk bezig met de bouw van een nieuw pand, waarmee we de komende 30 jaar duurzaam kunnen blijven groeien.