6 januari 2025 – Bij CTS GROUP zetten we vol trots stappen richting duurzamer transport. De eerste en tweede Lean & Green-sterren laten zien dat we op de goede weg zijn en dus is onze blik inmiddels gericht op de derde ster. Een doel dat focus, samenwerking en inzet vraagt. We hebben al mooie vooruitgang geboekt, maar hoe dichter we bij de derde ster komen, hoe groter de uitdagingen worden.  

Wat betekent die derde ster?

Lean & Green is een Europees programma dat bedrijven uitdaagt om hun logistieke processen structureel te verduurzamen. Het programma kent meerdere niveaus (sterren), waarbij elke volgende ster aantoont dat een bedrijf meetbare resultaten behaalt op het gebied van CO2-reductie.  

De derde Lean & Green-ster is een erkenning voor bedrijven die opnieuw aantoonbare CO2-reductie hebben gerealiseerd. Binnen een periode van maximaal twee jaar moet je aantonen dat je minimaal 5% CO2-reductie hebt gerealiseerd, bovenop de reductie van de 2e Lean & Green ster. Het gaat hierbij niet alleen om het maken van duurzame keuzes, maar vooral om het onderbouwen daarvan met aantoonbare, controleerbare gegevens. Met het behalen van deze ster toon je als bedrijf aan dat duurzaamheid verankerd is in de bedrijfsvoering en het onderstreept de continue inzet voor CO2-reductie. 

Hoe ver zijn wij? 

Als logistiek dienstverlener zetten we ons actief in voor de verduurzaming van onze activiteiten. Dit is essentieel om de CO2-reductiedoelstellingen voor 2030 te behalen. In 2021 behaalden we onze tweede Lean & Green-ster, een erkenning voor de substantiële stappen die we hebben gezet in het verlagen van onze CO2-uitstoot. Sindsdien zijn we voortdurend doorgegaan met optimaliseren. We maken steeds mee gebruik van de fossiele brandstof HVO100, verbeteren onze planningsprocessen en elektrificeren ons wagenpark.  

We beschikken inmiddels over een stabiele basis, maar de derde ster vraagt om meer dan alleen verdere optimalisatie. Het vereist een gedetailleerde aanpak, nog meer samenwerking en beter inzicht in de CO2-reductie over onze gehele keten. 

En dat brengt uitdagingen met zich mee

Een belangrijke uitdaging is het verkrijgen van betrouwbare, volledige en bruikbare data. Voor de derde ster maken we op zending niveau inzichtelijk wat de CO2-uitstoot is. Het draait daarbij niet alleen om wát we doen, maar ook om hóe we dat aantonen. De gegevens moeten compleet, nauwkeurig en transparant zijn en dat betekent veel uitzoekwerk, afstemming en samenwerking. Niet alleen intern, maar ook met partners in de keten. Daarbij zijn we dus afhankelijk van meerdere schakels in het logistieke proces.  

Naast data is technologie een aandachtspunt. Waterstof en elektrisch rijden zijn de voornaamste opties voor duurzamer transport. Deze zijn echter (nog) niet op grote schaal inzetbaar voor internationale groupage, terwijl wij ons juist daarin specialiseren. De actieradius van elektrische trucks is voor langere ritten vaak onvoldoende. Laadpunten ontbreken op cruciale knooppunten en nieuwe voertuigen zijn extreem kostbaar en lastig te verkrijgen. We willen vooruit, maar het moet wel operationeel en commercieel haalbaar zijn.  

Tot slot matchen klantverwachtingen niet altijd met onze duurzaamheidsdoelen. De markt vraagt om snelheid, flexibiliteit en maatwerk. Dat betekent dat we vaker te maken hebben met kleinere zendingen, kortere levertijden en dynamische planningen. En hoe sneller een zending de weg op moet, hoe lastiger het soms is om de beladingsgraad te maximaliseren en daarmee de uitstoot per zending te reduceren. Daarnaast heeft het laden en lossen binnen specifieke tijdsvensters negatieve invloed op de efficiëntie van onze routes.  

Samen met onze klanten kijken we hoe we logistieke processen slimmer kunnen inrichten. Dat kan bijvoorbeeld door afhaalvensters en/of levertijdvensters te verruimen of goederenstromen te combineren. Die samenwerking is essentieel om verwachtingen en duurzaamheidsdoelen dichter bij elkaar te brengen.  

Blik op de toekomst

Stap voor stap blijven we investeren in duurzame logistiek en innovatie. We blijven ons Europese partnernetwerk uitbreiden om het aantal kilometers in de ‘final mile’ te verminderen, onderzoeken de inzet van langere en efficiënte voertuigen zoals LZV’s en we investeren in een energiezuinig pand.  

Op het gebied van verpakkingen richten we ons op duurzamere alternatieven: gerecycled materiaal, FSC-gecertificeerd hout en karton en herbruikbare pallets en kratten. Daarnaast maken we de milieu-impact van zendingen inzichtelijk voor klanten, zodat we samen slimmer en duurzamer kunnen opereren. 

Met deze stappen bouwen we aan een toekomst waarin duurzame logistiek vanzelfsprekend is. Elke verbetering, samenwerking en slimme innovatie brengt ons dichter bij de derde Lean & Green-ster én bij een CO2-arme, toekomstbestendige logistieke keten.  

Meer weten over onze duurzame koers? Lees onze duurzaamheidsvisie hier!