*interview gehouden voor de coronacrisis*

Onze oprichters aan het woord

Natuurlijk zijn ze trots op het jubileum, maar zoals het echte ondernemers betaamt, zijn CTS GROUP-oprichters Edwin Beentjes (58), Miriam de Groot (56) en Wilco de Vries (56) vooral bezig met vooruit kijken. “De eerste mijlpaal is bereikt, op naar de volgende 25 jaar.” 

Hebben jullie wel tijd op mij het heuglijke feit stil te staan?

Edwin: “Eerlijk? Nee, daar zijn we tot voor kort nog niet aan toegekomen. Met de loods op de Pudongweg erbij zijn we het afgelopen jaar verdubbeld in ruimte en dus in business. Daardoor zijn we vooral bezig geweest de enorme groei te handelen. Nu dat goed loopt, komt er langzaam ruimte voor een feestelijk gevoel.”
Miriam: “We hebben rond het jubileum een aantal mooie evenementen voor klanten en voor het personeel georganiseerd. Helaas gingen die door het coronavirus niet door, maar we hopen dat later nog in te kunnen halen.”
Edwin: “Op die momenten staan we wat langer stil bij wat we met zijn drieën hebben opgebouwd.”
Wilco: “Dat zouden we eigenlijk vaker moeten doen. Het is tenslotte niet niks.” 

Van drie man personeel naar ruim 300, het is inderdaad nogal wat. Hoe zijn jullie begonnen?

Wilco: “Dat was 25 jaar geleden met een uitsmijter bij de Rustende Jager. Edwin had ons uitgenodigd en zei: wat vinden jullie ervan om voor onszelf te beginnen?”
Miriam: “Dat idee was uit nood geboren, het ging niet goed met het bedrijf waar we alle drie werkten.”
Edwin: “Wij regelden het transport voor Dentex, een kantfabrikant met vestigingen over de hele wereld. Maar het ging minder, en ik zag de bui al hangen. Als dat niet zo was geweest, had ik er nu misschien nog steeds gewerkt; ik ben niet zo’n jobhopper. Maar we begonnen dus Wings & Wheels Express, met Dentex als eerste klant. Al snel werden we CTS GROUP.”
Miriam: “Omdat we alle drie verschillend zijn, vormen we een goede mix. Edwin ziet altijd kansen, ik ben gematigder. En Wilco bedenkt bij elk idee hoe we het kunnen uitvoeren. Als het aan Edwin had gelegen, waren we misschien zes keer zo groot geweest.”
Wilco: “Maar groei is nooit ons doel op zich geweest. We wilden het gewoon goed doen, het bedrijf continu verbeteren. Dan krijg je vanzelf een bepaalde reputatie, met als gevolg dat je groeit.”
Miriam: “Ik weet nog dat ik op een gegeven moment opperde om een smoelenboek aan te leggen, omdat ik niet meer iedereen in het bedrijf persoonlijk kende.” 

Waar stopt de groei?

Edwin: “Dat is een goede vraag. We zijn een familiebedrijf en dat persoonlijke willen we behouden, het is een belangrijk deel van ons succes. We moeten steeds kijken hoe groei daar in past, bij welk formaat we ons nog comfortabel voelen. Wat verwacht de markt van ons? Als we het segment waarin we ons nu bevinden ontstijgen, komen we bij de multinationals terecht. We willen ons steeds blijven ontwikkelen om in de top mee te draaien, maar we vinden het tegelijkertijd belangrijk om de kenmerken van een familiebedrijf te behouden.”
Miriam: “Je moet ook weten waar je grenzen liggen wat soort klant betreft. We zoeken altijd een match. Het is fijn als we kunnen meegroeien met een klant. We vinden het leuk om daar in mee te denken.”
Edwin: “We hadden bijvoorbeeld een klant die wilde groeien, en zochten naar een oplossing. Dat werd een investering van 2,5 miljoen euro in de Autostore-robot. Een beslissing die we binnen acht weken namen, en waardoor we ineens op een heel nieuw spoor met een compleet nieuwe toekomstvisie terechtkwamen.”
Miriam: “Door de veranderde schaalgrootte moeten we nu anders gaan managen. We kunnen niet meer op maandagochtend zeggen: we gaan nu rechtsaf, en dan verwachten dat iedereen meteen rechtsaf gaat.” 

Wat betekent dat voor de toekomst?

Edwin: “Dat we nu al aan het nadenken zijn: hoe laten we het bedrijf achter zodat de volgende generatie er mee verder kan? Dat is wel een beetje de rode draad bij alle beslissingen die we tegenwoordig nemen. Het komt niet meer alleen op ons aan; we betrekken het middenkader er bij. Je kunt niet op het allerlaatste moment het stokje doorgeven en zeggen: maak er maar wat van.”
Miriam: “Daarom hadden we laatst een themadag: the next generation. Wie gaan er straks verder? Hoe gaan ze verder, in welke organisatiestructuur? Wat wil je behouden, wat kan er anders?”
Edwin: “We vinden het belangrijk om de talenten binnen het bedrijf te ontwikkelen, daar hebben we bijvoorbeeld ons eigen ‘scoutingsapparaat’ voor: de CTS GROUP Academy. Zo kunnen getalenteerde medewerkers doorstromen.”
Miriam: “De markt is ook enorm aan het veranderen, niet alleen qua economie, maar ook in de manier waarop bedrijven zich voorbereiden op de komende jaren, bijvoorbeeld met overnames. Soms kun je je afvragen: kijken we 25 jaar vooruit? Of zijn we al blij als we de komende paar jaar doorkomen? Natuurlijk moet je een structuur neerleggen, maar soms moet je ook op korte termijn handelen.” 

Wat zijn de grootste veranderingen?

Edwin: “De markt wordt steeds transparanter en homogener. Als je door wilt automatiseren, moet je homogenere producten aanbieden, maar bij ons draait het om de klant. Dat geeft soms frictie, maar flexibiliteit zal altijd ons bestaansrecht blijven. De klantwens staat centraal, dat zit nu eenmaal in ons DNA.”
Wilco: “Daarom hebben we ook vier Customer service afdelingen. Zij vormen het gezicht van ons bedrijf.”
Miriam: “Het is steeds zoeken naar de juiste mix. We kunnen niet achterblijven op technologisch gebied, dan sta je al met 1-0 achter.”
Edwin: “Uiteindelijk zullen wij drieën steeds meer moeten loslaten. Het is net als met kinderen; je groeit erin mee. Als ze klein zijn, moet je er niet aan denken dat ze ooit het huis uit gaan. Tot het moment dat je denkt: nu is het mooi geweest. Zo is het met organisaties ook.”
Miriam: “Dat is soms best lastig. Zolang het bedrijf klein is, weet je zelf alles. Maar dat gaat niet meer. En soms hebben andere mensen gewoon betere ideeën.”
Edwin: “Over 25 jaar? Dan ben ik 83, en houd ik spannende verhalen van achter mijn rollator. Of ik dan nog betrokken ben bij het bedrijf? Geen idee, je moet naar je eigen houdbaarheidsdatum durven kijken.” 

CTS GROUP Jubileummagazine

Dit interview is een publicatie uit het CTS GROUP Jubileummagazine, dat we ter ere van ons 25-jarig bestaan hebben gepubliceerd. In dit bomvolle magazine blikken we samen met onze collega’s, klanten en partners terug op de afgelopen vijfentwintig jaar.  Zoals het een innovatieve logistiek dienstverlener betaamt kijken we ook vooruit, al blijkt de toekomst gezien de huidige situatie niet zo voorspelbaar als gedacht. Lees het hele magazine via onderstaande tool!

Het jubileummagazine is mede mogelijk gemaakt door: Dominique Prins (tekst) en Corine Zijerveld (fotografie).