De laatste maand van 2020 is ingegaan. Dit betekent dat het zakendoen met en transport van en naar het Verenigd Koninkrijk op zeer korte termijn verandert. Als gevolg van de Brexit gaan er per 1 januari 2021 nieuwe regels en procedures gelden. Helaas zijn de onderhandelingen hierover nog steeds in volle gang. Een mogelijke consequentie voor het transport is dat er per 1 januari alleen nog maar pallets die behandeld zijn tegen schadelijke organismen en de internationale ISPM15-markering hebben als drager gebruikt mogen worden.  

**Update 28/12/2020: op 24 december 2020 zijn de EU en het VK het eens geworden over een nieuw handelsakkoord. Hierin staat onder andere dat er per 1/1/2021 inderdaad alleen gebruikgemaakt mag worden van verpakkingshout dat beschikt over de ISPM15-markering.**

De ISPM15-markering

Voor het transport binnen de Europese Unie is het niet nodig om pallets met de ISPM15-markering te gebruiken. Per 1 januari 2021 vast het Verenigd Koninkrijk echter niet meer onder deze regeling. Zolang er nog geen nieuwe afspraken tussen de EU en het VK gemaakt worden, mogen er alleen ISPM15-gemarkeerde pallets het land in. Gebruikt u deze niet, dan kan uw zending aan de grens worden tegengehouden, teruggestuurd of mogelijk zelfs vernietigd.

ISPM15 is van toepassing op massief hout dat wordt gebruikt voor de ondersteuning, bescherming of het transport van goederen, zoals verpakkingen, stukhout en dragers. Wanneer het hout beschikt over de ISPM15-markering, betekent dit dat het product een speciale hittebehandeling heeft ondergaan. Deze behandeling wordt voornamelijk toegepast om de verspreiding van ongedierte en andere mogelijk schadelijke organismen tegen te gaan.

Pallets en verpakkingen met het ISPM15-certificaat zijn gemarkeerd met onderstaand merkteken:

ISPM15-markering

In deze video van Stichting Markering Houten Verpakkingen leert u meer over de ISMP15-markering:

Kom nu in actie!

Het is belangrijk om nu de voorbereidingen te treffen voor elk mogelijke scenario. Hiermee voorkomt u eventuele problemen in januari. In onze blog ‘Palletvervoer na de Brexit’ leest u dat het onder andere essentieel is om een EORI-nummer aan te vragen en u te verdiepen in het doen van douaneaangifte en opmaken van douanedocumenten. Ook is het raadzaam uw facturen te voorzien van de benodigde gegevens. Hier leest u in deze blog meer over.

Meer informatie over het opmaken van douanedocumenten vindt u in onze whitepaper ‘Zending buiten de EU en douanezaken’. Wist u dat onze douanespecialisten het opmaken van de documenten ook voor u uit handen kunnen nemen? Raadpleeg onze Brexit helpdesk. Wij helpen u graag verder.